Waarom je visule communicatie zo belangrijk is ...

Er wordt weleens gezegd dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden. Het is een cliché, maar met het juiste beeld of met een geslaagde video ben je vaak veel meer dan met een lang uitgesponnen tekst. Dat komt omdat ons brein heel visueel ingesteld is. Mensen reageren sneller op beelden dan op tekst. Om het wat oneerbiediger te verwoorden: de verpakking blijft vaak langer bij dan de inhoud. Hoe sneller je dat door hebt, hoe sneller je er je voordeel uit kan halen.

Onderzoek toont aan dat onze hersenen beelden 60.000 keer sneller en beter verwerken dan teksten. Mensen vergeten snel wat ze lezen of horen, maar ze onthouden wat ze zien. Dat komt omdat beelden worden opgeslagen in ons langetermijngeheugen, terwijl we woorden en teksten in het kortetermijngeheugen stoppen. In plaats van je website, advertenties of folders vol te stoppen met grote lappen tekst, loont het dus des te meer om op zoek te gaan naar de juiste visuals om je boodschap over te brengen, want die blijft vaak veel langer hangen.

Nu, visuele communicatie gaat verder dan enkel het juiste beeld kiezen of een mooie video maken. Veel verder. Het gaat ook over het gebruik van lettertypes en kleuren, consistentie in grafische elementen, het ontwerpen van een duidelijk en herkenbaar logo, enzovoort. Dat zijn stuk voor stuk elementen waar je lang en goed over moet nadenken, want ze hebben een belangrijke rol in je brand awareness, in de herkenbaarheid van je merk.

Besteed tijd aan je logo

Wanneer je bedrijf nog in de opstartfase zit, is het ontwerp van een logo allicht een van je minste zorgen. Toch loont het om er aandacht voor te hebben. Niet alleen verwacht je publiek het - Welk bedrijf heeft er nu geen logo? - het heeft ook heel wat positiefs voor je in petto. In de eerste plaats is je logo de basis van je merkidentiteit. Een goed logo is herkenbaar, trekt de aandacht van de mensen die je wil bereiken en zorgt ervoor dat je je van de concurrentie onderscheidt. Denk maar aan het logo van Apple of de bekende swoosh van Nike.

Wanneer mensen voor het eerst met je bedrijf in contact komen, dan heb je slechts een handvol seconden om een goeie eerste indruk te maken. Op dat moment heb je een goed en duidelijk logo nodig dat de aandacht grijpt en je publiek doet watertanden naar meer.

Zoals dat van de Ronde van Frankrijk bijvoorbeeld. Enkele jaren geleden werd, naar aanleiding van de 100ste Ronde van Frankrijk, een nieuw logo ontworpen. Op het eerste gezicht lees je 'Le Tour de France', met een gele bol die verwijst naar de iconische gele trui die gedragen wordt door de leider in het klassement. Als je wat beter kijkt, dan zie je dat die gele bol ook het voorste wiel is van een fietser die uit het logo wegrijdt. De reacties op het logo waren zo enthousiast dat de organisatie besloot om het logo ook na de 100ste editie te behouden.

Previous
Previous

Een succesvol bedrijf opstarten doe je niet alleen!

Next
Next

Verkopen is maatwerk, wist je dat?